Yellowstone deel 1

20 juli 2010 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Hallo allemaal,
De eerste twee dagen Yellowstone zitten erop. Het hotel heeft geen pc dus we zitten in een internet-cafe in West-Yellowstone. Net gruwelijk ontbeten op zijn Amerikaans met te veel eieren en een soort van rosti. Daar kunnen we wel weer even op vooruit.

Gisteren Yellowstone binnengereden en een van de eerste dingen die we zagen was een fotogenieke pelikaan bij een stroomversnelling. Daarna zijn we vastgelopen in de meerdere bisonfiles. Vlak voordat we bij het hotel aankwamen stonden we wederom in de file, niemand wist waarom. Marije reed (nou ja, stapvoets tot stilstaan) en Emile is uit de auto gegaan om te kijken waarom we stilstonden. Natuurlijk met camera, want in Yellowstone betekent een lange file meestal 'beer'. En inderdaad! Een mooie zwarte beer (die hoeven niet zwart te zijn) aan de overkant van de rivier. Dus op veilige afstand en prachtig te zien hoe hij door de struiken scharrelde. Gelukkig heeft Marije hem ook nog gezien vanuit de auto (een half uur later...).

Op de tweede dag hebben we er een 'thermal feature'-dag van gemaakt. Eerst naar Grand Prismatic Spring gereden. Daar wilden we graag foto's maken vanaf de berg die te zien is als je bij de spring zelf bent. We vermoedden dat daar de mooiste foto's vandaan te maken waren. Dus dat punt opgezocht en niet geheel legaal (en ook niet als enigen) de berg beklommen via een zeer steil pad tussen omgevallen bomen door. Heel mooi zicht op de spring en prachtige foto's kunnen maken! Oordeel zelf maar!

Daarna doorgereden naar Old Faithful. Die moet je gezien hebben, ook een tweede of derde keer. Altijd de moeite waard. Vanaf een dakterras van de Old Faithful Inn hebben we heerlijk in de zon relaxed zitten wachten op de volgende uitbarsting. De Old Faithful Inn is trouwens een prachtig houten gebouw. We hebben er nog een gruwelijk ijsje zitten eten (tip: in Amerika is 'twee bolletjes'  gelijk aan twee porties; avondeten was niet meer nodig!)

Vervolgens de voorspellingen voor uitbarstingen van de andere grote geisers bekeken en nog een paar uur blijven hangen in dit prachtige gebied. Voorspellingen hebben een behoorlijke onzekerheid, dus geduld en geluk is nodig. Wij hadden geluk, want we waren exact op tijd voor de Grand Geyser. Die ging terwijl we op weg waren naar Castle Geyser, die al bezig was (en een uur duurt). Grand duurt veel korter maar is wel grandioos. Zie filmpje (als het lukt die te uploaden, want dat duurt lang). Genieten dus!
Omdat we toch niet meer hoefden te avondeten zijn we rustig doorgereden naar Great Fountain Geyser. Die liet behoorlijk lang op zich wachten maar ging uiteindelijk om 21:35 uur. Het leuke is altijd dat Amerikanen meestal niet zoveel geduld hebben. En dus twee minuten voordat zo'n geiser afgaat wegrijden. Wij weten echter van vorige keer dat je gewoon rustig kunt blijven afwachten, want hij gaat echt wel... Wel genoeg anti-mug opsmeren en in dit geval hopen dat het laatste avondlicht nog niet weg was! Maar het heeft wel wat, zo'n gigantische geiser in het hafldonker. We zaten heerlijk genieten met z'n tweeen.

Vandaag gaan we op weg naar Gardiner, via oa Norris Geyser Basin en de Canyon of the Yellowstone. En wie weet wat vandaag nog meer brengt, want dat weet je nooit!

Tot de volgende keer,
Groetjes uit West-Yellowstone, Montana.
Emile en Marije

1. Lidewij Hoogewerf-Bakker:
    21 juli 2010
    Zo dan, wat een verhaal weer zeg.
    Jullie beleven in een dag wat wij op een hele vakantie nog niet meemaken.
    Leuk om te lezen dat jullie zo gelukkig zijn.
    Jullie hebben het drie dubbel dwars verdient.
    Heel veel liefs en xxx van ons 3en.
  2. marianne:
    21 juli 2010
    Weer veel gezien, leuk dat er filmpjes bij zijn! Wat een mooie kleuren, ben benieuwd naar alle foto's. Hier nog steeds erg warm zomerweer, maar fietsen is erg fijn, behalve als de accu leeg is en er nog 15 km tegenwind tegaan is. Thuis beleef je de Tour de France nog beter! Geniet maar lekker verder en tot de volgende keer XXXX
  3. Joke en Bart:
    22 juli 2010
    Wow, wat een prachtige foto´s! We zijn benieuwd wat jullie nog meer voor mooie foto´s hebben geschoten. Gaaf zeg, zo´n bruine black bear! :-) Die geiser die jullie gezien hebben spuit echt hard, bij ´onze´ geiser kwam de stoom heel langzaam naar boven, ook heel mysterieus.

Heel veel plezier nog in Yellowstone en het verdere vervolg van jullie reis!

Groetjes,
    Bart & Joke