Op een vlot op Snake River

18 juli 2010 - Grand Teton National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Hallo allemaal,
Gisteravond hebben we een geweldige tocht gemaakt op de Snake River. Veilig in een rubberen vlot met 6 andere mensen en een zeer deskundige gids. Hij wist echt gigantisch veel van het gebied. Van de geologie, de zoogdieren, de vogels en de historie. Zo begonnen we bij Deadmen's Bar. Daar waren in 1868 drie goudzoekers vermoord door de vierde (die hen niet meer kon betalen). Onze gids wist precies te vertellen waar de goudzoekers op lette als ze op zoek waren, hoe je kan zien aan begroeing en stroming van de rivier waar je zoeken moet. Erg leuk.
We hadden gekozen voor de laatste float, omdat dan de kans op wildlife het grootst is. In het begin was het nog te licht en zagen we vooral de Tetons.
Wat we wel al regelmatig zagen waren Bald Eagles, zittend in bomen. Altijd indrukwekkend. Ze hebben nu jongen en die houden ze strak in de gaten. Zo begin juli worden die uit het nest gegooid, maar dan kunnen ze nog niet vliegen. Ze zijn dan nog bruin en fluffy (grotere veren om beter te kunnen leren vliegen en dik van babyvet). Daardoor lijkt het jong groter dan de ouders. Maar ze kunnen dus niet vliegen en rommelen ongeveer een maand op de grond terwijl ze leren vliegen. Altijd zit er een ouder in de buurt te kijken. Helaas dit keer geen jong gezien, maar in 2007 in Yellowstone wel.

We dreven rustig verder totdat we in bevergebied kwamen. De Snake River meandert erg sterk en daardoor gaan er nogal wat beverburchten verloren ieder jaar. Onze gids wist dat ze op deze plek bezig waren met een nieuwe burcht. Opeens zag Emile er eentje in kant zitten! Hij ging snel het water in.

Vervolgens zagen we een pelikaan en kraanvogels. De pelikaan dreef naar de kraanvogels toe die daarop reageerden met hun specifieke geluid. Erg indrukkend om te horen.

Daarna nam onze gids een zijafslag waar weleens Elk en Moose te zien zijn. We zagen eerst Elk, een heel groepje. Toen we weer terugdreven naar de hoofdtak van de rivier keek ik nog achterom en zag ik zo een moose de struiken uit komen! Iedereen enthousiast natuurlijk. We zijn nog even gebleven daar en zagen de moose het water in gaan, drinken, verder lopen, en aan de overkant weer in het struikgewas verdwijnen. Het was een jong mannetje. Later zagen we aan de kant nog twee volwassen mannetjes. Heel indrukwekkend, want ze zijn behoorlijk groot!

Na deze geweldige excursie hebben we de gids, Grant, enorm bedankt voor alle informatie. Grant is hier opgegroeid en zijn vader is nog nauw betrokken geweest bij het uitzetten van de wolven in Yellowstone. Hij wist echt alles over dit gebied (en ook over alle wedstrijden van het Nederlands elftal). Hij had echt de tijd genomen want het was erg donker toen we het eindpunt hadden bereik. We hebben ongeveer 2,5 uur op het water gezeten. De andere drie boten die tegelijk met ons waren vertrokken waren allang weg!

Heerlijk geslapen, nu gaan we naar Yellowstone! Op naar de geisers!
Emile en Marije

1. Lidewij Hoogewerf-Bakker:
    20 juli 2010
    Hoi hoi,
    Eindelijk heb ik de tijd gevonden om alles te lezen.
    Echt een hele ander wereld he waar jullie nu middenin zitten.
    Leuk om alles te lezen.
    Het lijkt wel of jullie een natuurprogramma naleven, hahaha.
    Gerda wilde ook graag op de hoogte zijn van jullie belevenissen, dus als jullie dat willen zouden jullie haar dan toe willen voegen?
    Hier verder alles goed. Elaine vond haar verjaardag helemaal geweldig.
    Ze schuurde alle pakjes achter elkaar open.
    In centerparks was de luchtvochtigheid telkens boven de 60. Dat was een geen pretje hoor.
    Maar 6 lijkt me wel heel weinig ja.
    Goed drinken maar, anders worden jullie idd zelf fosielen, hahaha.
    Nou, geniet van de natuur en elkaar en tot mails.
    Liefs Lidewij.
  2. Joke en Bart:
    22 juli 2010
    Geweldig zeg, zo´n tocht op een vlot! En het levert ook nog heel mooie foto´s op!!

Groetjes,
    Bart & Joke